U proteklih godinu i pol dana, čak 24.000 očeva iskoristilo je pravo na očinski dopust s punim iznosom plaće, prema najnovijim podacima Hrvatskog zavoda za zdravstveno osiguranje (HZZO). Od tog broja, više od 10.000 očeva iskoristilo je dva mjeseca roditeljskog dopusta, koji se ne može prenijeti na majku. Ovaj trend pokazuje gotovo dvostruko veći broj očeva koji su se odlučili koristiti ovim oblikom dopusta u usporedbi s prethodnim godinama.
Ovi impresivni podaci izneseni su na konferenciji za novinare Središnjeg državnog ureda za demografiju i mlade, gdje je predstavljena nacionalna kampanja pod nazivom “Tate, veliki je propust ne uzeti dopust”. Cilj kampanje je potaknuti oba roditelja na korištenje prava na dopust nakon rođenja djeteta kako bi se osigurala dublja emocionalna veza s djetetom, što je ključno za osjećaj sigurnosti i stabilnosti u obitelji.
Istraživanje o roditeljskom i očinskom dopustu, provedeno u rujnu 2023. godine za Središnji državni ured za demografiju i mlade, pokazalo je da većina očeva ima informacije o različitim oblicima prava na dopust nakon rođenja djeteta. Unatoč tome, roditeljski dopust očevi koriste relativno rijetko, ali postoji visok interes za korištenje tog prava u budućnosti.
Jedna od glavnih prepreka za očeve je strah od financijskog gubitka zbog korištenja očinskog dopusta. Očevi koji su imali iskustva s roditeljskim dopustom često navode pozitivne reakcije svojih kolega, no ističu da se suočavaju s većim izazovima s poslodavcima u usporedbi s majkama.
Uloga očeva u odrastanju djece smatra se iznimno važnom, posebno nakon treće godine djetetova života, kada je percipirana kao podjednaka ulozi majke. Ravnopravno roditeljstvo se stoga smatra ključnim za emocionalni razvoj djeteta i izgradnju odnosa svakog roditelja s djetetom. Kampanja “Tate, veliki je propust ne uzeti dopust” nastoji potaknuti očeve da aktivno sudjeluju u brizi o djeci i iskoriste pravo na dopust kako bi izgradili snažne veze s njima.





