Izjavom Predsjednika Republike Hrvatske da će biti kandidat za zastupnika u Hrvatskom Saboru i kandidat za premijera Republike Hrvatske pojavile su se procjene i analize je li to moguće i pod kojim uvjetima.
Radi lakšeg snalaženja donosimo par činjenica.
Proces izbora zastupnika u Hrvatski Sabor i proces izglasavanja nove Vlade i Premijera odvojeni su procesi (i administrativno i vremenski).
Redoslijed radnji je slijedeći:
- Raspuštanje Hrvatskog Sabora (14.03.2024.)
- Raspisivanje izbora za zastupnike u Hrvatski Sabor (15.03.2024.)
- Predaja kandidacijskih lista za Hrvatski Sabor (do 29.03.2024.)
- Objava lista i početak izborne promidžbe (31.03.2024.)
- Izbori za zastupnike u Hrvatski sabor (17.04.2024.)
- Objava službenih rezultata (nakon izbora bez odlaganja)
- Konstituiranje Hrvatskog Sabora (u roku od 20 dana od proglašenja rezultata izbora)
- Predsjednik RH povjerava mandat za sastavljanje Vlade osobi koja dokaže da ima povjerenje većine zastupnika (maksimalan rok je 4 mjeseca)
- Mandatar predlaže Hrvatskom saboru novu Vladu RH
- Vlada RH izglasava se u Hrvatskom Saboru većinom glasova.
Ono što je sporno je nedoumica u kojem trenutku Predsjednik RH mora dati ostavku kako bi se uključio u izborni proces.
Za uključivanje u proces izbora za zastupnika u Hrvatskom saboru Predsjednik RH mora dati ostavku ili prije točke 3. Predaja kandidacijskih lista ili prije točke 7. Konstituiranje Hrvatskog Sabora. O tome će odlučiti Ustavni Sud Republike Hrvatske.
Za uključivanje u proces izbora za Premijera RH aktualni Predsjednik ne mora dati ostavku sve do točke 8. Davanje povjerenja za sastavljanje nove Vlade RH.
Nedoumice o tome tko mijenja Predsjednika RH nakon ostavke u pravilu nema jer je propisano da ga mijenja Predsjednik Hrvatskog Sabora. Kako mandat zastupnika u Hrvatskom Saboru traje do konstituiranja novog saziva Hrvatskog Sabora a ne do raspuštanja aktualnog saziva, nema nejasnoća tko će u trenutku ostavke Predsjednika preuzeti njegove ovlasti.
Prednosti termina ostavke
Prednosti ranijeg podnošenja ostavke na mjesto Predsjednika vidimo u tome što će se otkloniti svi sporovi o aktivnom sudjelovanju Predsjednika RH u procesu izbora za zastupnike u Hrvatski Sabor te slanju poruke u vlastitu sigurnost u izborni rezultat.
Prednosti kasnijeg podnošenja ostavke na mjesto Predsjednika vidimo u tome što evidentno postoji veća platforma za promidžbu sa mjesta Predsjednika RH nego bez te funkcije a ostavlja se i mogućnost ostanka na toj funkciji u slučaju lošeg izbornog rezultata i okupljanja većine u Hrvatskom Saboru.
Ne treba zaboraviti i činjenicu da ostavkom Predsjednika RH počinju teći rokovi za izbor novog Predsjednika.
Tako će odluku o potrebnom trenutku ostavke za u uključivanje u izbore za zastupnike u Hrvatskom saboru donijeti Ustavni Sud dok je teret svih ostalih odluka na Zoranu Milanoviću.
Bez obzira na daljnju dinamiku, način i mjeru uključivanja Zorana Milanovića u predstojeći izborni proces, piše izbori2024, svojom objavom zasigurno je bitno doprinio šansama aktualne oporbe u Hrvatskom Saboru da nakon izbora sastavi novu Vladu Republike Hrvatske.