Čakovec

Ovisnost o Temuu i Sheinu: Jeftina kupnja s visokom cijenom

Istaknuto

Popularno

Sve više Hrvata svakodnevno kupuje preko popularnih kineskih aplikacija. Iza niskih cijena kriju se loša kvaliteta, carinski problemi, ali i emocionalna ovisnost.

TEMU i SHEIN dvije su aplikacije koje su u vrlo kratkom roku osvojile hrvatsko tržište online kupovine. Nude tisuće proizvoda po cijenama koje se čine gotovo nerealnima. Majica za 3 eura? Četkica za lice za 1,50? Uz besplatnu dostavu? Za mnoge je to postalo svakodnevno iskušenje kojem ne mogu odoljeti.

No, sve češće se postavlja pitanje: kupujemo li jer nešto stvarno trebamo ili zato što više ne možemo prestati?

Ali zašto su Temu i Shein toliko privlačni?

Na prvi pogled, aplikacije djeluju bezopasno i korisno. Ogroman izbor, pristupačne cijene i svakodnevne akcije. No iza tog jednostavnog sučelja stoji sofisticiran sustav koji vas psihološki potiče da nastavite kupovati.

Aplikacije su prepune “igrica”, odbrojavanja, popusta koji traju “još samo 2 sata” i nagrada za svakodnevno korištenje. Korisnik dobiva osjećaj da će nešto propustiti ako ne naruči odmah. Taj osjećaj hitnosti stvara impulzivno ponašanje i potiče naviku.

Nakon početnog uzbuđenja zbog niskih cijena, brojni korisnici brzo se suoče s realnošću. Proizvodi često ne odgovaraju slikama, materijali su jeftini, odjeća loše stoji, a uređaji se kvare nakon kratkog vremena.

Kupnjom preko Temua i Sheina podržavamo i sustav koji se često temelji na neetičkoj proizvodnji. Istraživanja i izvještaji pokazali su kako radnici u kineskim tvornicama rade u teškim uvjetima, za minimalne plaće i bez radničkih prava.

Uz to, globalna distribucija milijuna sitnih paketa stvara golem ekološki otisak i doprinosi rastućem problemu tekstilnog otpada.

Možda najopasniji aspekt nije financijski nego emocionalni. Sve je više korisnika koji priznaju da kupuju iz dosade, stresa ili želje za trenutnim zadovoljstvom. Dolazak paketa postaje mala nagrada u svakodnevici, ali sreća brzo nestaje. Slijedi ponovno skrolanje, novi klik, nova narudžba.

Kupovina prestaje biti racionalna, ona postaje emocionalni bijeg. To je obrazac ponašanja koji sve više podsjeća na ovisnost. Iako se ne radi o alkoholu ili drogama, princip je isti: trenutni “high”, pa pad, pa potreba za još.

Kupnja na Temuu ili Sheinu nije sama po sebi pogrešna. Mnogi ljudi si tim putem priušte ono što ne mogu kupiti u dućanima. No kad naručivanje postane svakodnevna potreba, a ne povremena korist, znakovi su jasni.

Ponekad je najpametniji klik onaj koji ne napravimo.

Nove objave:

Gold Dec 25 
2.990,18 €  1,09%  
Bitcoin EUR 
100.405,70 €  0,51%  
Crude Oil Sep 25 
54,26 €  0,83%  
Ethereum EUR 
3.617,09 €  6,35%  
USD/EUR 
0,8588 €  0,21%